« Takaisin

SaPKo 90: ”Reipas uudisti tekojääradan selvällä 7-2 voitolla SaPKosta”

30.1.2019
Kategoria: SaPKo 90

Nykyisen Isku Areenan paikalle valmistui Lahden ensimmäinen tekojäärata vuoden 1965 alkajaisiksi. Vihkiäisottelussa 3. tammikuuta 1965 kohtasivat Suomen sarjan kaakkoislohkon ottelussa Lahden Reipas ja Savonlinnan Pallokerho.

”Reipas uudisti tekojääradan selvällä 7-2 voitolla SaPKosta”, otsikoi Etelä-Suomen Sanomat 4. tammikuuta 1965.

Sää oli otteluselostuksen mukaan vihkiäispäivänä mitä parhain, mutta jää ei pelaajien mielestä ollut paras mahdollinen. Yleisöä Reippaan kauden ensimmäinen kotiottelu kiinnosti, sillä maksaneita katsojia oli paikalla 1260, mikä oli siihen aikaan ennätys Lahdessa.

ESS:n mukaan avausottelu oli melko vauhdikasta jääkiekkoilua, mutta alussa Reipas oli aivan suvereeni ja Savonlinna tuntuikin olevan kovin helppo vastustaja.

Otteluselostuksen oli kirjoittanut nimimerkki Lasse, jonka mieleen olivat jääneet esimerkiksi puolustaja Esko Luostarisen lujat lämmäykset.

Kirjoittajan mukaan Reippaan ykkösketju oli pitelemätön. ”Muut hyökkäysketjut eivät ole ykkösen veroisia, mutta niitä on sentään kolme ja jokainen pystyy tyydyttävään pelisuoritukseen, joka Suomen sarjan joukkueella on hyvä piirre”.

Uuden jääareenan rakentamisesta vastasi Lahden Tekojääratayhdistys, joka tarttui toimeen ”amerikkalaisella vauhdilla”. Kaupungin ja seurojen edustajat kokoontuivat, perustivat yhdistyksen ja asettivat toimikunnan, jonka työn tuloksena tekojääradan laitteiston kauppasopimus allekirjoitettiin vain vajaata kuukautta ensimmäisen kokouksen jälkeen. Ja tekojäärata oli valmis reilussa kolmessa kuukaudessa.

”Suurin vaikeus tekojääradan tekemisessä on ollut rahoitus. Kaupunki on kuitenkin suhtautunut suopeasti tekojäärataan ja antanut takuut lainoille, joita lahtelaiset pankit ovat myöntäneet ollen siten myönteisesti mukana hankkeessa”, totesi yhdistyksen puheenjohtaja Aimo Viitala vihkiäispuheessaan (ESS 4.1.1965).

Yhdistys muutti nimensä vuonna 1975 Lahden Urheiluhalliyhdistykseksi, joka sittemmin on jatkanut edeltäjänsä rivakkaa rakentamiskäytäntöä.

Lähde: Etelä-Suomen Sanomat 4.1.1965